2 مه 2023- نفروپاتی دیابتی یکی از علل اصلی مرحله نهایی بیماری کلیوی است. نشانگرهای تشخیصی نفروپاتی، از جمله وجود آلبومینوری و/یا کاهش نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده شده، از نظر بالینی ایده آل نیستند و اکثر آنها پس از کاهش قابل توجه عملکرد کلیه افزایش می یابند. بنابراین، جستجوی بیومارکرهای حساس‌تر و غیرتهاجمی‌تر برای تشخیص نفروپاتی دیابتی بسیار مهم است.

هدف از این مطالعه بررسی سطح سرمی سیستاتین C [1] و دیس لیپیدمی برای تشخیص نفروپاتی دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود.

محققان یک مطالعه مقطعی مقایسه‌ای مبتنی بر بیمارستان از دسامبر 2021 تا آگوست 2022 در بیمارستان آموزشی تخصصی Tikur، Anbessa در اتیوپی بر روی 140 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 انجام دادند. اطلاعات دموگرافیک-اجتماعی با استفاده از یک پرسشنامه ی ساختاریافته جمع آوری شد و 5 میلی لیتر خون از هر شرکت کننده پس از ناشتا بودن یک شبه برای آنالیزهای بیوشیمیایی جمع آوری شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به نفروپاتی، نویسندگان ناهنجاری های قابل توجهی در لیپوپروتئین و افزایش سیستاتینC سرم در مقایسه با افراد بدون نفروپاتی پیدا کردند.

· سیستاتین C سرم، گلوکز خون ناشتا، فشار خون سیستولیک، کلسترول تام، تری گلیسیرید، لیپوپروتئین با چگالی کم، لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم، لیپوپروتئین با چگالی بالا، و مدت زمان دیابت به طور قابل توجهی با نفروپاتی دیابتی در تحلیل و بررسی رگرسیون چند متغیره، مرتبط بودند.

· میانگین مقادیر کلسترول تام، تری گلیسیرید و سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا نیز در زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان دیابتی نوع 2 بود.

· سطح گلوکز خون ناشتا و پروفایل لیپیدی شرکت کنندگان به طور قابل توجهی با سطح سیستاتینC  سرم مرتبط بودند.

محققان مشاهده نمودند که سطوح سرمی سیستاتین C و فشار خون سیستولیک و ناهنجاری‌های پروفایل لیپیدی در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به نفروپاتی به طور قابل‌ توجهی بیشتر از افراد دیابتی بدون نفروپاتی است و این ناهنجاری‌های لیپوپروتئینی به طور معنی‌داری با سطح سیستاتین C سرم مرتبط بودند. سطح کلسترول HDL نیز در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی پایین بود، و سایر پارامترهای لیپوپروتئین ها به طور قابل ملاحظه ای بالاتر بود.

محققان بر اساس مطالعه حاضر، نتیجه‌گیری نمودند که افزایش سیستاتین C و ناهنجاری در لیپوپروتئین سرم در بیماران مبتلا به نفروپاتی دیابتی می تواند به عنوان بیومارکرهای نفروپاتی دیابتی بررسی شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/significant-serum-cystatin-c-and-lipoprotein-abnormalities-found-in-type-2-diabetes-patients-with-nephropathy-study-110824



[1]سیستاتینC پروتئینی است که توسط سلول های بدن شما تولید می شود. وقتی کلیه ها به خوبی کار می کنند، سطح سیستاتینC را در خون شما به درستی حفظ می کنند. اگر سطح سیستاتینC در خون شما بیش از حد بالا باشد، ممکن است به این معنی باشد که کلیه های شما به خوبی کار نمی کنند.